جمعه ۲۹ تیر ۱۴۰۳ |۱۲ محرم ۱۴۴۶ | Jul 19, 2024

در سی ششمین نشست از سلسله نشست‌های عاشورا پژوهی «چهل منزل تا اربعین»، قیام تاریخی مختار از دیدگاه اهل بیت‌(ع)، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام و المسلمین علی نظری منفرد، عصر امروز در سی‌وششمین نشست از سلسله نشست‌های عاشورا پژوهی که در محل سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه علیه قم برگزار شد، در سخنانی با موضوع «تحلیل قیام تاریخی مختار»، اظهار داشت: افرادی که به قیام مختار ایراد وارد می‌کنند، دو اشکال مبنی بر این که مختار ولایت مدار و تکلیف محور نبود، بلکه هدف محور بود و به وظایف خود برای عمل به دستورات اهل بیت(ع) کاری نداشت، را مطرح می‌کنند!

وی ادامه داد: معروف است امام سجاد(ع) زمانی که شنیدند، مختار قاتلان پدرش را کشت، فرمودند «خوشحالیم که مختار خونخواهی کرد، خدا به او جزای خیر دهد»؛ از آن جایی که امام معصوم(ع) تمام سخنان شان سنجیده و از روی حساب است، می‌توان گفت که این سخنان نشان از تأیید کار مختار در قتل قاتلان امام حسین(ع) دارد.

این پژوهشگر حوزوی، با بیان این که به علت تبلیغات دروغین دستگاه حاکم، رسم شده بود که بسیاری از افراد در زمان امام باقر(ع) مختار را لعن و نفرین می‌کردند، گفت: امام باقر(ع) در زمانی که به ایشان خبر می‌دادند که مختار را دشنام می‌دهند، می‌فرمودند «خدا رحمت کند مختار را»؛ بر این اساس از آن جایی که یقین داریم شخصی که شایسته عذاب باشد، امام معصوم برای او رحمت نمی‌فرستد، می‌توان گفت که قیام مختار قیامی مورد رضایت اهل بیت(ع) بوده است.

وی افزود: روایت دیگری از امام باقر(ع) وجود دارد که ایشان فرمودند «زنان بنی‌هاشم هیچ گاه پس از حادثه کربلاء لباس عزا از تن در نیاوردند، الا زمانی که مختار سرهای قاتلان امام حسین(ع) را برای آن‌ها فرستاد».

حجت الاسلام و المسلمین نظری منفرد اضافه کرد: قطعا اگر مختار ولایت مدار و تکلیف محور نبود، این قدر مورد تعریف و تمجید اهل بیت(ع) قرار نمی‌گرفت.

وی در بیان شاهد دیگری بر این که مختار مورد تأیید اهل بیت(ع) بود، گفت: زمانی که مسلم بن عقیل(ع) به عنوان سفیر امام حسین(ع) به کوفه آمد، اولین خانه ای که وارد آن شد، خانه مختار بود، این امر نیز نشان از آن دارد که مختار به دلیل آن که اهل ولاء و حب اهل بیت(ع) در دل داشت و از سوی دیگر شخصیت شناخته شده‌ای بود، مورد تأیید خاندان پیامبر اسلام(ص) قرار داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha